page contents House of Madness | karemmatar

House of Madness

House of Madness

Director: Adel abu raya
Play writer: Tofik Fayad
Music by: Karem Matar

Decor: Adel abu raya
Lighting: Younes soboh
Production: Aljawal Theatre

Acting: Khaled abu Ali

 

Assimilating his personal and national experience as a Palestinian, in the general Human experience lived by the oppressed individual. The  assimilation comes forward when Fayyad rebels against degeneration and Humanitarian abuse, when he says: " my poor mother, she couldn't find anything besides a latrine to drop me out…  isn't that insolvency… the world's insolvency of its own values where the latrine become the cradle of the birth of humanity?" .Fayyad is a writer, who was born in Haifa in 1939. in 1969 he was arrested and charged of spying for Egypt, and released in a prisoner's exchange deal called "Kilo 101", where he was deported to Egypt.   Fayyad worked in the research center in Beirut, and later on established a publishing house for children's literature,  Between the years 1981 - 1989, he worked in the Arab Organization for Education, Culture and Science, and received the Tunisian professorship in media studies, in the Institute for Press and News. He has written many literature studies story collections.  

بيت الجنون

إخراج: عادل أبو ريا
تأليف: توفيق فياض
موسيقى: كارم مطر

ديكور: عادل أبو ريا
إضاءة: يونس صبح
إنتاج: مسرح "الجوال"

تمثيل: خالد أبو علي

 

صهر فيها تجربته الذاتية والقومية كفلسطيني، في التجربة الإنسانية العامة التي عاصرها مع مأساة كل إنسان مقهور. ويبرز هذا المزج حين يثور فياض على الانحطاط وامتهان الإنسانية، كقوله: "مسكينة أمي، لم تجد غير المرحاض تسقطني فيه. . أليس هذا هو الإفلاس. . إفلاس العالم من قيمه الأخلاقية، أن تكون المراحيض مهود ولادة البشرية؟". يشار إلى أن الكاتب فياض، من مواليد حيفا عام 1939، أعتقل في إسرائيل عام 1969، بتهمة التجسس لمصلحة مصر، وأفرج عنه في نطاق عملية تبادل الأسرى في صفقة "الكيلو 101"، حيث أبعد إلى مصر في حينه.
وعمل فياض في مركز الأبحاث في بيروت، ومن ثم أسس دار النشر لأدب الأطفال، وما بين السنوات 1981- 1989، عمل في المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم، وفي تونس حصل على الأستاذية في الإعلام من معهد الصحافة والأخبار، وله دراسات عديدة في الأدب ومجموعات قصصية.

© 2019

  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Vimeo Icon